Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

ÚPLNĚ PRVNÍ OCHUTNÁVKA Z POKRAČOVÁNÍ VELEÚSPĚŠNÉHO VYŠEHRADU JE TADY. NATÁČENÍ PRÁVĚ ZAČALO.

A máme, co jsme chtěli: Hrozící rozpad rodiny na pozadí rozpadu Československa (recenze)

Řada diváků si to nepamatuje, pro ty starší jde ale v plejádě kocovin o ten nejnáročnější Silvestr. Když hodiny odtikaly půlnoc, nejen že skončil rok 1992, ale i historie československého státu. Příběh novinky A máme, co jsme chtěli, ve které se objevuje Boleslav Polívka, Eva Holubová, Jan Budař, Anna Šišková, Judit Pecháček, Ady Hajdu nebo Juraj Loj, sleduje osudy jedné rodiny v Banské Bystrici. Michal a jeho kanadská přítelkyně Charlie přijíždějí oslavit vznik samostatného Slovenska, ale místo očekávaných oslav nacházejí ostatní v naprostém zmatku. Jak se nová komedie povedla? Je to vůbec komedie? A jak relevantní je její srovnávání s Pelíšky?

Hned na úvod je na místě říct, že samotný Silvestr 1992 nehraje v příběhu až takovou roli. V podstatě by se mohl odehrávat skoro kdykoli. Nejzásadnější dějovou linkou tu je totiž konfrontace jedné z hlav rodiny jeho estébáckou minulostí, následný infarkt a reakce jeho nejbližších. Poslední noc existence Československa je hlavní zápletce o rodinných kostlivcích ve skříni velmi symbolickou a přiléhavou kulisou. Scénář navíc má vycházet ze skutečných událostí a jedna z postav si celý večer dokumentuje na videokameru, což jinak nemá na děj větší vliv, lze tedy hádat, že podobným večerem si rodina tvůrce námětu před tehdejším památným Novým rokem skutečně prošla.

Postav je tu hodně a prostor tak pochopitelně dostávají dle potřeb děje, je ale potřeba říct, že scénář celkem tří autorů se zašmodrchanými vztahy pracuje poměrně zručně; a to i v situaci, kdy do děje vstoupí lékař, rovněž s dost pohnutou rodinnou historií. Trošku těžkopádně působí snad jen sestřička, která se producíruje po chodbách nemocnice, aby ve vhodnou chvíli vytrousila potřebnou expozici.

Mezitím v rodinném domě se s jejími početnými členy, jejich strastmi i dělením Československa na dva státy divák seznamuje očima návštěvy, kanadské přítelkyně studující v Bratislavě. Její dějová linka možná do zbytku filmu nezapadá úplně hladce, určitě ale ani zvlášť neruší a vnáší do scénáře kapku kosmopolitní perspektivy, byť ta převážně končí u možných paralel se separatistickými tendencemi Quebecu.

Překvapivé je, že mladý debutant Michal Kunec Kováč, který podle ČSFD svou kariéru startoval „kontroverzním videoklipem“ pro Rytmuse a kromě hudebních videí si vybudoval kariéru v reklamě, svou celovečerní prvotinu režíruje po formální stránce tak konvenčně.

Stran hrátek s proměnlivou hloubkou záběrů a několika hravých obrazů jde o usedlou podívanou, byť technicky velmi zručně nasnímanou. Divokého čarování s kamerou a barvami, jakým vrstevníci tvůrců hýřili třeba v nedávném Úsvitu, se tady nedočkáte. A máme co jsme chtěli je, evidentně zcela záměrně, film jako ze staré školy.

O hudbu se pak postarala kanadská skladatelka Steph Copeland a na první dobrou jde docela dobře slyšet, že se od tuzemských soundtracků její práce liší. Film svým doprovodem neplýtvá, když už ale zazní, nese s sebou zajímavou nostalgii, jak vystřiženou ze starších zaoceánských rodinných filmů.

Divadelně laděná tragikomedie je na internetu, snad kvůli svému rodinnému ladění na pozadí velkých dějin a snad i kvůli účasti Boleslava Polívky a Evy Holubové, přirovnávána k Pelíškům. S Hřebejkovou klasikou má nicméně novinka společného nad rámec těchto letmých podobností skutečně pramálo.

A máme, co jsme chtěli dovede rozesmát, zejména díky břitkým slovním výměnám a preciznímu komediálnímu timingu přítomných hereckých es. Určitě upravte svá očekávání, pokud se při nákupu lístků těšíte na laskavé retro. Očekávejte spíš hořkou dramedii, aby vám jinak bezpochyby povedený film nekazilo zklamání.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci

A máme, co jsme chtěli (2024)

Hvězdně obsazená československá dramedie je plná výtečných československých herců a československé prostořekosti. Byla by ale chyba čekat nové Pelíšky nebo uvolněnou komedii. Jako syrový, hořce vtipný a trefný pohled do jednoho historicky turbulentního večera hodně pestré rodiny ale film funguje dobře.

Martin Mažári, Totalfiilm.cz
foto/video: © Bontonfilm, Totalfilm Media 2024

A máme, co jsme chtěli
A máme, čo sme chceli

Drama / Komedie
Slovensko / Kanada, 2023, 101 min
Premiéra: 07.03.2024 Bontonfilm
Režie: Michal Kunes Kováč
Scénář: Maroš Hečko, Tomáš Dušička, David Cormican
Kamera: David Hofmann
Hudba: Stephanie Copeland
Hrají: Eva Holubová, Bolek Polívka, Anna Šišková, Ady Hajdu, Jana Kovalčiková, Jan Budař, Judit Pecháček, Daniel Fischer, Dávid Hartl, Juraj Loj, Éva Bandor

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast