Recenze: Strážci – Rodina, co má horor v krvi. Dcera Shyamalana přináší slibný debut

Jablko nepadá daleko od stromu. Svědčí o tom celovečerní debut Ishany Shyamalan Strážci, který se nese v duchu filmů jejího otce M. Night Shyamalana, dnes již legendárního hororového režiséra. Mladá scenáristka a režisérka ve své prvotině mísí nadpřirozené jevy, napínavou atmosféru a překvapivé zvraty, a to se střídavou mírou zdařilosti – přesně jako její otec.

Strážci (foto: Vertical)

Po prvních dvou snímcích M. Night Shyamalana, semi-autobiografickém dramatu Praying with Anger a komedii Úplně vzhůru zřejmě málokdo očekával, že jeho třetí film Šestý smysl dosáhne  6 nominací na Oscara a statusu jednoho z nejceněnějších kousků hororového žánru vůbec. O budoucí trajektorii kariéry jeho dcery sice zatím můžeme pouze spekulovat, z jejích Strážců je však jasná jedna věc – nadání a zručnost Ishaně Shyamalan rozhodně neschází.

Není úniku

Ve filmu Strážci sledujeme osud Miny (Dakota Fanning), Američanky žijící v Irsku, která utíká před svou minulostí, své dny tráví bezcílnou prací ve zverimexu, a občas si večer v přestrojení najde nějakou jednorázovku. Když se jí jednoho dne porouchá auto uprostřed záhadného lesa, nezbývá jí než vyrazit hledat pomoc pěšky. Právě tehdy Mina narazí na obyvatele bunkru, kteří se v něm noc co noc skrývají před tzv. strážci, lesními bytostmi, které po setmění vylézají ze svých úkrytů, aby pozorovali obyvatele bunkru skrze prosklenou stěnu. Tato prastará stvoření, jak se v průběhu filmu dozvíme, se občas nazývají i elfové, avšak nepředstavujte si žádného Legolase. Vypadají spíš, jako by Legolase spolkla vyšší, protáhlejší podoba Gluma. Ať už tyto strážce připodobníme k čemukoliv, pointou je, že je prakticky nemožné před nimi z mystického lesa uniknout. Mina se o to přesto však pokusí.

Strážci (foto: Vertical)

Symboly

Strážce lze vnímat jako klasický hororově laděný thriller, co mu však přidává na významu je práce se symboly, kterých tu nalezneme hned několik. Strážci jsou schopni na sebe brát podobu lidí a replikovat jejich hlasy, což se odráží v Minině snaze utéct sama před sebou, když se v barech a hospodách vydává za jiné ženy. Prosklená stěna, skrz níž strážci pozorují obyvatele bunkru, slouží z vnitřní strany jako zrcadlo. Chrání tak sice Minu a další před pohledem na strážce, avšak zároveň jim nastavuje zrcadlo sebe samých. A právě o to ve finále ve filmu jde – o vyrovnání se s vlastní minulostí a sebe sama.

Strážci jsou režisérčin celovečerní debut, není ale bez zkušeností. Možná jste sledovali mysteriózní seriál Apple TV+ Servant, na jehož několika epizodách se Shymalanová podílela jako scenáristka i režisérka.

Ishaně Shyamalan se krom využití symbolů daří i budování napětí a mystické atmosféry. V průběhu filmu ovšem začíná být patrné, že Ishana bude pravděpodobně silnější režisérka než scenáristka. Zcela jasně to vyplývá z občas kostrbatých dialogů a především pak z mdlého dávkování závěrečných – i když jinak zdařilých – twistů.

3

Strážci (2024)

Filmy M. Night Shyamalana mají často kolísavou, v některých případech až pochybnou, kvalitu. Obdobně, debut jeho dcery stojí na pomezí slibného talentu a místy méně zdařilé realizace. Z její prvotiny vám brada pravděpodobně nespadne, respekt a zhlédnutí si však zaslouží.

foto/video: © Vertical Entertainment, WB 2024

Strážci
The Watchers

Horor / Mysteriózní / Thriller / Fantasy
USA, 2024, 101 min
Premiéra: 6. 6. 2024 Vertical Entertainment
Režie: Ishana Shyamalan
Předloha: A.M. Shine (kniha)
Scénář: Ishana Shyamalan
Kamera: Eli Arenson
Hudba: Abel Korzeniowski
Hrají: Dakota Fanning, Olwen Fouéré, Georgina Campbell, Siobhan Hewlett, Hannah Howland, Alistair Brammer, Seán T. Ó Meallaigh, Shane O’Regan, Oliver Finnegan, Anthony Morris, Jacob Greenway, Kya Brame, Jim Tighe, Hannah Dargan, Charles Camrose, Cara Steele, Shannon Antonia, Andrea Bechis, Charlie Mann