Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

ZEMŘEL HEREC JAMES EARL JONES, MIMO JINÉ HLAS DARTH VADERA ZE STAR WARS NEBO MUFASY ZE LVÍHO KRÁLE.

Kos: Krvavý a napínavý boj za osud polského národa (recenze)

Kostýmy, exteriéry, poutavý vizuál, zajímavé období polských dějin a nespočet opravdu brutálních scén. Polské historické drama Kos, režírované Pawłem Maślonem, je velice zajímavý počin, který navzdory svému mnohdy šablonovitému scénáři a kolísající kvalitě dokáže opravdu zaujmout i příjemně překvapit. Mezi nejsilnější stránky filmu patří především promyšlený vizuál, kvalitní soundtrack a vlastně i brutalita bojových scén.

Polsko na jaře roku 1794. Do země se vrací veterán americké války za nezávislost, generál Tadeusz Kościuszko, přezdívaný Kos. Se svým americkým společníkem plánuje mobilizovat polskou šlechtu a rolníky, aby vyvolal povstání proti Rusům, kteří polské území terorizují.

Silné odsouzení ruské agrese

Od první scény filmu je patrné, že si tvůrci toto historické období nevybrali pouze pro jeho dějinný význam. Dramatické události z konce 18. století filmařům slouží jako kulisa pro rázné odsouzení Ruska a jeho agrese. A ačkoliv se na této myšlence jen stěží hledá něco špatného, filmu upřednostnění tohoto poselství škodí.

Scénář, který napsal Michał A. Zieliński, se nám od prvních scén snaží bez jakýchkoliv pochyb ukázat, kdo je ten dobrý a kdo ten špatný. To nejenže vede k ryze šablonovitým scénám a dialogům, ale zároveň to ubírá postavám na jejich uvěřitelnosti a zbavuje je to hlubších motivací. Pro diváka pak postavy působí plochým dojmem a ztotožnění u nich hledá jen velice těžce.

Tímto neduhem naštěstí trpí především první třetina dvouhodinového snímku, která je po všech stránkách nejslabší částí filmu. Její tempo je i přes několik akčních scén vlažné a diváka velice pozvolna seznamuje s postavami a dějem. Kamera je zde konformní a bez nápadu. Kolísá také kvalita hereckých výkonů a divák se místy neubrání dojmu, že spíše než celovečerní film, sleduje televizní seriál.

Kos (foto: Film Europe)

Kos se nebojí násilí ani brutality

Po překonání úvodní třetiny se však všechno mění. Karty jsou již rozdané a děj nabere přímočařejší spád. Přesto nabídne pár zajímavých a překvapivých momentů. Patří mezi ně například neotřelé střídání poloh, při kterém dojde jak na napínavé konverzační drama, tak na přestřelku jak z westernového filmu. Černobílé vnímání dobra a zla však ve filmu zůstává nepřetržitě a s ním spojená prvoplánovitost některých scén dokáže požitek z filmu občas narušit.

Samotná demonstrace zla je ve snímku velice fyzická a explicitní. Záporní protagonisté jsou většinou zkažení už od prvního pohledu a neštítí se vražd, mučení, týrání ani znásilňování. To vše je navíc ve snímku znázorněno velice otevřeným a krvavým způsobem. To se týká také bojových scén, které nabídnou hned několik opravdu brutálních momentů.

Hlavním hrdinou bojových scén je ale především dynamická kamera Piotra Sobocińského Jr. Ten nejenže na plátně dokáže tvořit zajímavé kompozice, ale také proplouvá chaotickou scénou způsobem, který všeobecný zmatek a válečnou vřavu skvěle přenáší na diváka.

Kos (foto: Film Europe)

Kamera exceluje v nočních scénách

V boji i mimo něj pak kamera exceluje především při nočních scénách. Interiéry, exteriéry, světlo ohně, svíček nebo záblesky světla v bouřce – to vše zvládá Sobociński s naprostou lehkostí a vytváří tak opravdu poutavý vizuál.

Ruku v ruce s ním pak kráčí také hudební doprovod od Mikołaje Trzaska. Využívá dobových nástrojů i sborového zpěvu, osciluje mezi melodií a disharmonií a stejně jako kamera dokáže diváka vtáhnout a umocňuje správné vyznění scén.

Co se hereckých výkonů týče, je hodnocení poněkud rozporuplné. Přestože většina hlavních protagonistů odvádí kvalitní výkony, u vedlejších postav se objeví několik horších momentů. Stejně jako u předchozích kategorií i zmíněné slabiny hereckých výkonů se projeví primárně v první polovině filmu a nesou svůj podíl na jejím poněkud laciném vyznění.

  • Režie
  • Scénář
  • Herci
  • Kamera
  • Hudba
3.4

Kos (2023)

Kos je odvážný počin, který se nebojí brutality a na pozadí historických událostí otevřeně promlouvá k problémům současnosti. Škodí mu slabší scénář s černobílým pojetím dobra, pomalým rozjezdem a plochými postavami. Nahoru ho však táhne žánrová pestrost, brutalita bojových scén a silný audiovizuální styl plný vtahujících záběrů i písní. Velkým lákadlem je také zmapování zajímavého období polských dějin. Sečteno a podtrženo, Kos má své chyby i přednosti, ve výsledku ale dokáže nebývale zaujmout i zabavit a převrátit vaše sympatie na svou stranu.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: © Film Europe 2024

Kos
Drama / Historický
Polsko, 2023, 120 min
Premiéra: 8. 8. 2024 Film Europe
Režie: Paweł Maślona
Scénář: Michał A. Zieliński
Kamera: Piotr Sobociński Jr.
Hudba: Mikołaj Trzaska
Hrají: Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Jason Mitchell, Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Piotr Pacek, Andrzej Seweryn, Joanna Szczepkowska, Łukasz Simlat, Matylda Giegżno, Artur Paczesny, Grzegorz Wojdon, Jakub Wojtas, Ireneusz Kozioł, Katarzyna Zając, Agnieszka Rajda, Michał Balicki, Magdalena Malik, Dobromir Dymecki, Aniela Płudowska, Dorota Segda, Szymon Kuśmider, Maciej Ferlak, Artem Manuilov, Antoni Sałaj, Jan Łuć, Grażyna Sobocińska, Aleksander Mazur, Grzegorz Artman, Mariusz Jakus, Bartłomiej Krat, Robert Czebotar, Łukasz Gawroński, Roman Bugaj, Michał Czernecki, Adam Organista, Andrzej Walden, Tomasz Chyła, Michał Sikorski, Paweł Kamiński, Piotr Kamiński, Kajetan Wolniewicz, Jakub Sierenberg

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast