Kolotoč filmového byznysu nám ani na samém začátku nového roku nedá vydechnout. Je tu lednový přehled těch nejzajímavějších titulů, na které můžete vyrazit do kina. Hned na začátku roku je tu návrat drákulovské legendy. Těch návratů ale bude několik: vrací se i mafiánský boss ze Slovenska Mikukáš Černák, legendární britský medvídek Paddington nebo postava vařiče pervitinu Grundzy z filmů Martyho Pohla. Na plátna ale v lednu dorazí i spousta zajímavých originálních novinek včetně biopicu o Bobu Dylanovi či novinky Paola Sorrentina, Pabla Larraína nebo Levana Akina. Prohlédněte si je.
Nosferatu (od 2. ledna)
Tvůrce Majáku nebo Čarodějnice nám hned na začátku roku 2025 nabídne hlubší a temnější pohled na hororovou klasiku. Zdatnými pomocníky mu v tom bude hvězdné obsazení v čele s Billem Skarsgardem, Willemem Dafoem, Lilly-Rose Depp nebo Nicholasem Houltem.
Bob Dylan: Úplně neznámý (od 23. ledna)
Snímek nominovaný na několik Zlatých glóbů vyhlíží samozřejmě i oscarovou žeň a pro Timothéa Chalameta znamená dle kritiky další z výrazných zářezů na pažbu jeho pečlivě vybíraných projektů. Mangoldův scénář, který vychází z knihy Dylan Goes Electric!, se moudře zaměřuje jen na několik let zpěvákova života, místo aby se snažil obsáhnout celou jeho osobnost ve dvou a půl hodinách.
Maria (od 9. ledna)
Novinka specialisty na životopisné filmy Pabla Larraína. Angelina Jolie, proslulá nejen svou hereckou univerzálností, ale i hlubokým osobním nasazením pro komplexní role, vnáší podle tvůrců do postavy operní divy Marie Callas autentickou emocionální hloubku a intenzitu. Přináší tak nový pohled na ženu, která dokázala být nezastavitelnou silou na scéně, ale v soukromí byla křehká a zranitelná.
Parthenope (od 16. ledna)
V roce 1950 se v tom nejkrásnějším městě narodila ta nejkrásnější žena. Svým vzhledem dokáže Parthenope okouzlit každého, kdo ji spatří, ona však nechce být pouhým symbolem pomíjivé krásy a vydává se na cestu poznání. Zamilovává se přitom do jihoitalské metropole a místních obyvatel, jejichž osudy jsou neodmyslitelně spjaté s historií Neapole. Držitel Oscara Paolo Sorrentino (Velká nádhera) natočil velkolepé filmové pojednání o lidské kráse a její moci, ale také milostný dopis svému rodnému městu.
Paddington v džungli (od 30. ledna)
Čekají nás další sendviče s marmeládou schované tradičně pod slušivým medvědím kloboukem. Legenda mezi britskými mluvícími medvědy se vrací na filmová plátna už potřetí. A připravme se na to, že ve filmu Paddington v džungli tenhle rozumbrada zažije v Peru víc dobrodružství, než by jeden medvěd unesl.
Zlatovláska (od 23. ledna)
Do kin se chystá také nová verze klasické pohádky Karla Jaromíra Erbena Zlatovláska, kterou natočil režisér Jan Těšitel. V hlavní roli Jiříka diváci uvidí Tomáše Webera, jenž vystřídal Petra Štěpánka z televizní pohádky z roku 1973. Ten si v této verzi zahraje krále, tedy otce Zlatovlásky, kterou ztvární Jasmína Houf. Kromě velkého množství zvířat se nově ve filmu objeví také postava Štěpána, který doprovází Jiříka na cestě za Zlatovláskou. Tu si zahrál Marek Lambora.
Kočičí odysea (od 2. ledna)
Evropané opět dokazují, že co se týče animace, nebojí se postavit tradičním americkým disneyovkám a vydat se svou vlastní cestou. Lotyšská Kočičí odysea je vizuálně přenádhernou podívanou skrývající za maskou dětského filmu hypnotický zážitek, který vás i zcela beze slov donutí přemýšlet o světě a vaší vlastní roli v jeho nekonečném spletenci osudů.
Já a můj terapeut (od 16. ledna)
V další francouzské komedii si dabing hvězdy první velikosti Christiana Claviera zopakuje česká hvězda obdobných parametrů. Miroslav Donutil se k propůjčení českého hlasu slavnému kolegovi vrací už poněkolikáté. Naposledy se „potkali“ v sérii komedií Co jsme komu udělali? a teď přichází novinka vyprávějící o psychoanalytikovi a jeho otravném pacientovi.
Vlčí muž (od 16. ledna)
Vlčí muž je dalším z pokusů studia Universal oživit svá ikonická hororová monstra. Poté, co kritický a finanční neúspěch rebootované Mumie zastavil jejich plány na celý propojený filmový vesmír, přišlo studio s novou strategií vzájemně nezávislých projektů. Tím dostali tvůrci nesrovnatelně větší svobodu se s klasickými postavami vyhrát a smysluplně je aktualizovat. Právě povedený Neviditelný, uvolněné pojetí Drákuly v Renfieldovi nebo jeho dcery v nedávné Abigail ukázaly směr, kterým se Leigh Whannell nyní vydává se svou verzí vlkodlaka.
Společník (od 30. ledna)
Atraktivní upoutávka ujetého thrilleru vypadá slibně, moc moudří z ní na jejím konci nakonec nebudete. Jisté je zatím (a naštěstí) pouze to, že se jedná o „R rating“ film, čili nepřístupnou podívanou s explicitním násilím. Ukázka pouze naznačuje, že jde o seznamování a únavu z něj. Kdo bude unavený a proč, netušíme. Vidíme jen několik pokusů o útěk a brutálních vraždy, a závěr traileru naznačuje, že s ženskou hrdinkou tady úplně nebude všechno v pořádku. Brutální scény tady tak trochu kontrastují se zjevnou odlehčeností chystaného snímku.
Černák (od 30. ledna)
Po úspěšném filmu MIKI, který se do českých a slovenských kin dostal loni v létě vstoupí dvojka do kin už 30. ledna a uzavře příběh, který svým začátkem vyvolal masivní společenské diskuse. V hlavní roli samozřejmě opět uvidíme Milana Ondríka. Zatímco první film sledoval cestu bývalého řidiče autobusu do čela slovenské mafie, druhý se odehrává v letech mafiánských válek a propojení politiky s organizovaným zločinem.
Za oponou velehor (do 2. ledna)
Nikdy se nevzdávej, neztrácej naději, zkoušej své hranice – to je krédo Diny Štěrbové, první ženy světa a první Češky, která v roce 1984 pokořila osmi tisícovou hranici himálajské Čo Oju. V té době byly ženy s cepíny a mačkami na osmitisícovkách raritou. Jednaosmdesátiletou horolezkyni budeme doprovázet při jejím loučení se s velehorami, na její výpravě do Pákistánu při humanitární misi. Film Za oponou velehor natočila uznávaná dokumentární režisérka Hana Pinkavová.
Mosty (od 9. ledna)
Lia, gruzínská učitelka v důchodu, slíbila před smrtí své sestře, že zjistí, co se stalo s její dávno ztracenou neteří Teklou. Mladík ze sousedství, Achi, tvrdí, že Tekla utekla do Turecka a žije v Istanbulu. Přemluví Liu, že se Teklu vydají hledat společně. Po příjezdu do Istanbulu objevují nádherné, životem pulsující město plné možností, avšak pátrání po někom, kdo nemá v úmyslu být nalezen, se ukáže těžší než čekali. Čtvrtý celovečerní film Levana Akina přináší emotivní a vizuálně úchvatnou cestu za odpuštěním a přijetím, v níž jednu z hlavních rolí hraje magický genius loci turecké metropole.
Hokus pokus Diplodokus (od 9. ledna)
Malý dinosaurus Diplodokus sní o velkém dobrodružství a touží prozkoumat krásný, ale nebezpečný svět. Jenže zjistí, že ve skutečnosti žije ve světě komiksu. Díky tomu je jeho putování ještě dobrodružnější a fantastičtější, než na začátku čekal. Koprodukční novinka pro celou rodinu Hokus pokud Diplodokus vznikla spoluprací Česka, Polska a Slovenska.
Mladá srdce (od 30. ledna)
Poklidný půvab belgické vesničky i vcelku přehledný život čtrnáctiletého Eliase naruší noví sousedé, kteří se nastěhují do domu přes ulici. Především stejně starý Alexander, jeho nový spolužák a kamarád. Anebo něco víc? Elias je náhle konfrontován s pocity, které zatím nepoznal, matoucí a zneklidňující přitažlivostí, které pořádně nerozumí a za niž se stydí. Jak říct své rodině, kamarádům ve škole i své „dívce“ Valerii, že se mu srdce rozbuší rychleji jen ve chvíli, kdy je s Alexanderem?
Na plech (od 23. ledna)
Hlavní postava filmu, mladý ambiciózní ekonom, se stěhuje na sever Čech za prací. Tady se shodou náhod seznámí se syny otylého vařiče drog Grundzy a posléze i se samotným Grundzou, hlavou rodiny a pečujícím otcem. Dohromady se vrhnou na netradiční podnikání, spojí znalosti ulice i progresivních ekonomických postupů a postaví se zločineckému gangu Červenáků. Novinka od režiséra Párty Hárd Martyho Pohla.
Nikdo mě nemá rád (od 16. ledna)
Film od tvůrců oceňovaného dramatu Já, Olga Hepnarová. Novinka, stejně jako jejich filmové zpracování příběhu poslední popravené ženy v ČSSR, akcentuje vysoce aktuální téma neschopnosti splňovat představy okolí a společenský tlak, odcizení i vlastní pochybnosti, které s sebou jinakost přináší.
Kalamita (od 23. ledna)
Do kin se vrací restaurovaná verze klasiky režisérky Věry Chytilové. Ve vrstevnatém a hořce komediálním podobenství o existenci za normalizace exceluje tehdy dvaatřicetiletý Boleslav Polívka, jehož přemýšlivý čahoun a zběhlý vysokoškolský student Jan Dostál čelí martyriu ponižujících pohovorů a neskrývaných korupcí, aby mohl provozovat dle něj smysluplné povolání strojvůdce. Na úspěchu filmu mají vedle režisérky Věry Chytilové znatelný podíl i další mistři svých oborů Ivan Šlapeta (kamera), Jiří Brožek (střih) a Laco Déczi (soundtrack).
-red-
foto/video: © 2025 CinemArt, Falcon, Aerofilms, Bioscop, Film Europe, Bontonfilm, AČFK, Donart, Artcam, NFA