Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

MEZIPATRA 2025: FESTIVAL POKRAČUJE PO PRAŽSKÉ ČÁSTI TAKÉ V BRNĚ, KDE UDĚLÍ DIVÁCKOU CENU.

Odešel David Lynch: Filmař, který nemá srovnání. Svou tvorbou nám chtěl ukázat, že máme na víc

Jen málokterý filmař má tu čest, že se jeho jméno stane přídomkem. David Lynch ale bez přehánění patří k nejvlivnějším a nejlepším filmařům všech dob, není tedy divu, že si zabral i místo ve slovníku. „Lynchovská“ estetika se během bezmála půl století jeho kariéry stala notorickou pro její tajemnost, nepřístupnost, hrůzostrašnost a bizarnost. Často se proto zapomínalo na jeho jedinečný smysl pro humor, nadsázku a ostrou společenskou satiru, kterou se jeho tvorba vyznačuje v nemenší míře. V neposlední řadě šlo také o člověka proslulého vřelostí, empatií a zájmem o lidi okolo sebe, čímž se vymykal jiným ikonickým režisérům, romantizovaným pro jejich drakonické sklony. Už nějakou dobu jsme věděli, že Lynchovo zdraví je vážně podlomené a skoro určitě nebude schopný uvést další celovečerní film. Přesto je zvláštní pocit, že nás americký génius ve svých 78 letech navždy opustil.

David Lynch (foto: Česká televize)

Naivní dobrodruh za každou cenu

David Keith Lynch se na rodil do rodiny vědce a učitelky angličtiny, zvídavost mu tedy byla vštěpovaná od dětství. Jeho prvními zájmy byly skauting a malování, plánoval se dokonce stát profesionálním malířem. Lynch nebyl vzorným studentem, byl ale vždy populární v kolektivu, díky čemuž přečkával školu, jakkoliv se jí cítil vrcholně iritován.

V devatenácti už přesto nevydržel, opustil výtvarnou univerzitu a s kamarádem se rozhodl vyrazit na tříletou cestu po Evropě. Doufali, že naberou svého idola, expresionistického malíře Oskara Kokoschku, jako mentora a kumpána a poznají společně starý kontinent. Když dorazili do Salzburku a Kokoshka s nimi nepřekvapivě nechtěl mít nic společného, vrátili se zklamaní mladíci domů. Jde o krásnou ilustraci jeho dětinského nadšenectví hraničícího s naivitou, kterých se Lynch nejenže nikdy nezbavil, ale záměrně se je pokoušel udržet co nejdéle při životě.

Po návratu do Ameriky skončil David na nové výtvarné akademii v Philadelphii, kde se mu konečně zalíbilo. Během studia malby poprvé přičichnul k filmové tvorbě, když vyprodukoval několik krátkometrážních animáků. Během následující pětiletky v kinematografii zapouštěl kořeny a produkoval nízkonákladové kreslené filmy, nakonec se ale shodou náhodných podnětů a příležitostí ocitl u hrané tvorby. V roce 1970, již jako ženatý otec s dítětem, se přesídlil do Los Angeles a začal studovat film.

David Lynch (foto: archiv)

Prohraná hvězdná válka

Právě tehdy zahájil projekt, který ho měl katapultovat do popředí zájmu. Mazací hlava začala vznikat v roce 1972 a mělo jít o čtyřicetiminutový středometrážní film. O pět let později byla uvedená jako plnohodnotný celovečerák a okamžitě se strhla mela. Černobílý surreálný film si kritici zamilovali od první projekce, přestože Lynch trval na tom, že nikdo z nich snímek nepochopil tak, jak ho zamýšlel. Vždy si stál za tím, že skutečný smysl publiku nadále uniká, ačkoliv je to vzhledem k počtu výkladů prakticky nemožné. Mnohem pravděpodobnější je, že si Lynch z publika tak moc lačnícího po odpovědích střílel. O dva roky později stvrdil svou pozici vycházející hvězdy Sloním mužem.

Netrvalo dlouho, než si Lynche všiml Hollywood a pokusil se ho zlanařit ve svůj prospěch. Zdá se absurdní, že David málem skončil jako režisér druhých Star Wars. Skončil místo toho u první Duny, jež byla obrovským průšvihem a ukázala, že hollywoodský blockbuster pro něj není nejlepším formátem. Později natočil ještě pro Disneyho svůj (zdánlivě) nejnormálnější film Příběh Alvina Straighta, jinak se ale soustředil spíš na nekomerční filmové produkci, v jejímž rámci nám dal mimo jiné Modrý samet, Lost Highway či Mulholland Drive.

Duna (1984) – foto: archiv

Víte, že se vám směju?

Jeho největším masovým úspěchem je jistě seriál Městečko Twin Peaks, na němž pracoval s Markem Frostem. Dnes už si neumíme ani představit, jak obrovským fenoménem byl příběh vraždy Laury Palmer a jak moc byla celá Amerika stržená touhle šílenou, zneklidňující, a přitom nesmírně vtipnou podívanou. Ne každý pochopil, že primárním smyslem seriálu je satirizovat americkou televizní zábavu a její publikum, většina diváctva byla upřímně zaujatá ústředním tajemstvím. Celý experiment však brzy vykolejil, když začala stanice ovlivňovat podobu seriálu a během druhé řady enormně klesla sledovanost i kritické ovace. Až o dvě dekády později se Lynch k projektu vrátil a dokončil ho podle svých představ, v jednom z nejdivočejších kusů televizního vysílání v podobě Twin Peaks: Návrat.

Twin Peaks – seriál z roku 1990

Lynch ale nebyl tak nekonečně nečitelným autorem, jak se někdy publikum tvářilo. Jeho vyprávění často paroduje klišé americké ikonografie a zábavy, ale i poměry uprostřed showbusinessu. Byl jedním z nejpřesvědčivějších amerických feministů, proto je jeho častým tématem násilí na ženách – jedním z cílů Twin Peaks bylo ostatně dát tvář a identitu oběti, která jinak v podobných pořadech po prvních pěti minutách mizí z vyprávění. Vždy úzce spolupracoval se svými herečkami, o jejichž pohodlí a bezpečí se staral.

Lynch byl vždy znepokojený vývojem americké popkultury a pokoušel vychovávat své publikum tak, aby odolávalo svodům komerce a statu quo. Nikoliv z pocitu nadřazenosti, ale protože věděl, že lidé mají na víc. Byl progresivním člověkem, a to nejen politicky, ale i co do přístupu k novým technologiím a komunikačním kanálům. Od chvíle, kdy jako jeden z prvních filmařů experimentoval s digitální kamerou, až po své monology na TikToku, kde neváhal třeba komentovat aktuální počasí. Proto nikdy nevyšel z módy a nikdy neztratil relevanci. Hlas jako jeho bude nejen ve světě filmu nejspíš dlouho chybět.

Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: © Česká televize, archiv, HBO

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast