Netflix točí pro IMAX, hororový talent chystá vánoční film a Chuck Norris… nepřijede. Domácím kinům mezitím kraluje pohádka, zatímco světová kina ovládli démoni. A aby toho nebylo málo, Emma Stone je z jiné planety.
Narnie dorazí do IMAXů
Netflix po letech od oznámení konečně rozhýbal svůj velkolepý projekt adaptace Letopisů Narnie, slavné fantasy ságy C. S. Lewise z 50. let. Křesťanská alegorie o dětech, které pronikají do kouzelné říše pod vládou lva Aslana, patří ke klasice žánru a v nultých letech se dočkala tří filmových verzí v produkci Disneyho a Foxu. Streamovací gigant vlastní práva na všech sedm knih od roku 2018 a, jak už pár měsíců víme, pověřil Gretu Gerwig, režisérku oscarové Barbie, aby napsala a natočila první dva celovečerní filmy.
Zásadní pozornost ale budí způsob uvedení. Netflix vsadí na exkluzivní IMAX premiéru, kdy se chronologicky první snímek Čarodějův synovec objeví od 26. listopadu 2026 nejprve dva týdny výhradně ve více než tisícovce sálů po světě, teprve poté dorazí na samotnou platformu. Tahle strategie — pro Netflix dosud nevídaná — naznačuje posun směrem k prestižnější prezentaci originálních titulů. Streamovací gigant tak evidentně reaguje na tlak filmařů i konkurence, kteří dlouhodobě kritizují jeho neochotu podporovat klasickou distribuci, a testuje, zda může IMAX pomoci jeho blockbusterům stát se skutečnými událostmi i mimo obrazovky.

Jedna Vánoční koleda nestačí
Od Tie Westa, talentovaného šikuly podepsaného pod hororovou trilogií X, Pearl a MaXXXine, si rádi dáme cokoli, co pošle do kin. Aktuálně má roztočeného vlkodlačího Werwulfa, podle čerstvých zpráv by ale měl svůj cit pro atmosféru brzy využít u aktualizace další klasické látky. Studio Paramount mu totiž svěřilo novou verzi Vánoční koledy, která by do kin měla dorazit za rok touhle dobou a v níž by si lakomého Scrooge mohl zahrát Johnny Depp, pro nějž by šlo o velký návrat do studiového mainstreamu po letech ve vyhnanství.
Kdo viděl libovolnou z desítek starších adaptací nebo četl předlohu od Charlese Dickense, ví, že strašidelný potenciál tahle sváteční klasika rozhodně má. Gotický podtext příběhu o vině, vykoupení a strašidlech minulosti by West mohl zúročit líp než kdokoli jiný… snad s výjimkou Roberta Eggerse, který právě tyhle ingredience vytěžil už v Majáku nebo nedávném Nosferatu. Není tedy náhoda, že konkurenční Warneři s Eggersem jednali o vlastní verzi, kde by si Scrooge měl zahrát Willem Dafoe. Zbývá jen počkat, jestli se podobně jako u aktuálního česko-slovenského Nepely nakonec nedočkáme obou. Podvratných kousků na každoroční vánoční promítání každopádně není nikdy dost.

Prahu čeká další víkend bez Chucka Norrise
Ti, co měli přijít, nepřijdou. Před pár týdny médii proběhlo ohlášení, že na meet and greet akci Víkend s legendou přijede koncem listopadu do Prahy sám legendární bijec a mistr nehybného pohledu Chuck Norris. Teď ale přišel smutný update. Herec a někdejší akční star nakonec nedorazí – snad aby podruhé objel Zemi na rotopedu, vyreklamoval padák, co se mu neotevřel, nebo uškrtil nějakého chudáka bezdrátovou myší.
Z celé akce tak evidentně zbyde prostě jen Víkend. Důvody hercovi agenti neoznámili, podle pořadatelské agentury se už ale čile hledá termín pro příští rok a peníze za prodané vstupenky přijdou zklamaným fandům zpátky na účet.

Jednou větou…
Prezident Petr Pavel udělil k příležitosti státního svátku 28. října Řád Bílého lva Zdeňku Svěrákovi a Medaili za zásluhy Anně Geislerové.
Praha se díky Netflixu mění v New York 19. století, vzniká tu totiž osmidílný seriál Věk nevinnosti podle slavného románu Edith Wharton a ulice Politických vězňů se tak proměnila v dobovou Pátou Avenue.
Režisér Scott Cooper po premiéře filmu Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma naznačil, že život titulního hudebníka toho nabízí tolik, že by v případě úspěchu rád natočil alespoň jedno pokračování.
John Carpenter v podcastu ostře zkritizoval loňskou Substanci když řekl, že mu film vůbec nic neříká a ohodnotil ji nulou z deseti – čímž se jasně vymezil proti nadšeným ohlasům nás i dalších, kteří snímek považujeme za jeden z nejlepších filmů roku.
Tento týden nás opustily hned dvě legendy – americká herečka June Lockhart (100), známá z rodinných seriálů Lassie a Ztraceni ve vesmíru, a britská herečka Prunella Scales (93), z kultovní komedie Hotýlek.
Čtvrtá sezóna Bílého lotosu se bude natáčet v Paříži a na francouzské riviéře, což značí zásadní změnu pro antologii dosud zasazenou v exotických lokacích mimo Evropu.
Trailer týdne
Tvůrce Perníkového táty a Volejte Saula Vince Gilligan se po letech vrací s novým seriálem Pluribus, který má premiéru už 7. listopadu na Apple TV+. Hlavní hrdinkou je Carol, žena, kterou svět považuje za „nejnešťastnější osobu na Zemi.“ Celé lidstvo se totiž nakazilo podivným „virem štěstí“, který všechny promění v nepřirozeně sluníčkové bytosti — ona jediná zůstala imunní a rychle pochopí, že právě ona je klíčem k záchraně světa.
Gilligan tentokrát opouští drsnou krimi poetiku a míří k podivné směsi sci-fi, satiry a filozofické alegorie o tom, co vlastně dělá člověka člověkem. Podle traileru půjde o svět, který působí na pohled dokonale, ale pod jeho povrchem bublá neklid a absurdita. Pluribus slibuje vizuálně vytříbené a žánrově neuchopitelné dílo, které bude postupně míchat humor, napětí i existenciální hrůzu. Apple věří projektu natolik, že objednala rovnou dvě sezóny, a první reakce naznačují, že půjde o jedno z nejzajímavějších televizních překvapení konce roku.
Na co se chodilo
Rodinný film Cukrkandl s Terezou Rambou potvrdil, že české publikum stále rádo vyráží na domácí tvorbu. Během premiérového víkendu si připsal tržby přes 4 miliony korun a do kin přilákal více než 23 000 diváků, čímž s přehledem ovládl žebříček návštěvnosti. Na druhém místě skončila novinka Něco za něco s necelými dvěma miliony a těsně za ní horor Černý telefon 2, který přidal zhruba 1,9 milionu korun. Po několika slabších týdnech tak české snímky opět vrátily do kin solidní návštěvnost a potvrdily, že domácí tituly mají u publika výjimečnou pozici.
Zatímco tedy v Česku slaví úspěch poetický rodinný film, světová kina ovládly démoni a japonská stylizace. Ve světě mezitím dominovalo anime Chainsaw Man, které si v americkém otvíráku připsalo 17 milionů dolarů a díky asijským trhům už překonalo hranici 100 milionů celosvětově. Naopak hudební drama Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma zůstalo za očekáváním — v USA utržilo jen devět milionů dolarů a ve světě dalších sedm, což je při rozpočtu kolem 55 milionů pro 20th Century Studios zjevně zklamání a na realizaci režisérem zmíněných dalších kapitol z rockerova života bychom si tedy spíš nevsadili.
Na co se podívat
Po oceňovaných Chudáčcích a povídkových Milých laskavostech posílá mistr divnofilmů Yorgos Lanthimos do kin už třetí film v posledních třech letech. A i potřetí je u toho Emma Stone. V Bugonii hraje vlivnou ředitelku velké farmaceutické firmy, která má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná divným krémem. Unesli ji sem dva magoři, neochvějně přesvědčení o tom, že pochází z jiné planety.
Režisér znovu balancuje na hraně absurdního humoru, satiry a hororu a servíruje divákům dráždivou směs, která zpochybňuje naši víru v systém, elity i vlastní morálku. Ačkoli je tahle podívaná o střetu dvou neslučitelných světů o parník přístupnější než jeho předchozí filmy, pořád jde o dost excentrickou podívanou, ve které se divák musí prokousat znepokojivou ironií, řadou bizarních obrazů a dějových výhybek. Tahle černohumorná anekdota má své mouchy, především ale baví a zároveň nutí přemýšlet.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, CinemArt, Falcon, Apple, Netflix © 2025






















