Režisér kultovního Old Boye Park Chan-wook v černohumorném dramatu sleduje, jak daleko může dojít obyčejný člověk, když se ocitne tváří v tvář nelítostné logice korporátního světa. Man-su – v podání Lee Byung-huna ze Hry na oliheň – vede život, jaký by mu mohl leckdo závidět. Má uznávanou pozici ve velké papírenské společnosti, harmonickou rodinu i dům se skleníkem, kde se stará o své bonsaje. Když však podnik převezme americký koncern a on skončí mezi propuštěnými, jeho pečlivě vystavěná existence se začne drolit. Z bezmocného muže se stává někdo, kdo je ochoten překročit všechny hranice, aby znovu získal své postavení.
„Je to jen práce“
V jihokorejské společnosti znamená ztráta práce mnohem víc než jen výpadek příjmu – pro mnohé je to ztráta identity, společenského postavení i rodinného respektu. Stabilní zaměstnání v prestižní firmě bývá klíčem k uznání a jistotě, zejména pro muže, na něž stále doléhá tradiční role živitele. Když o takové místo přijdou, vnímají to jako selhání, které se těžko napravuje. V konkurenčním korporátním prostředí návrat na podobnou pozici nebývá snadný… a Man-su tak skutečně nevzdory vší pochybnosti nemá jinou možnost! Propad do zoufalství se tedy sice může zdát z evropského pohledu přehnaný, o to lépe by ale u nás mohla fungovat černohumorná absurdita filmu.
Vrchol Benátek a nový Parazit
Korejské satirické drama se stalo jednou z nejdiskutovanějších událostí letošního festivalu v Benákách a po prvním kolečku recenzí se pyšnilo 100% poměrem těch kladných. Byť si nakonec film z Itálie nepřivezl žádnou cenu, diváci i kritici se v podstatě shodli, že ji ani nepotřeboval.
V reakcích se samozřejmě skloňovala přirovnání k Parazitovi v odkazu na geniální film Joon-hoa Bonga, jímž se mu v roce 2019 podařilo prolomit ledy a uzmout nejprestižnější Oscary. Film nejenže má být podobně koncipovanou antikapitalistickou kritikou, je také stejně silným a intenzivním zážitkem. Podle kritika BBC Nicholase Barbera se jedná o nejvtipnější film z portfolia režiséra, ale také o ten nejlidštější. Jordan Ruimi z World of Reel zase žasne nad tím, že dostal brutální thriller, rodinné melodrama a frašku v jednom. „Jedná se o strhující film o mužích vězněných v rolích živitelů, pod kteroužto tíhou se hroutí,“ shrnuje Stefania Sarrubba z The Skinny.
V Česku film vstupuje do kin 27. listopadu, přičemž už 19. se odehraje předpremiéra v rámci přehlídky TadyVary. Diváci tak mají příležitost zachytit atmosféru snímku v komornější festivalové atmosféře, než vstoupí do širší distribuce.
-red-
foto/video: Aerofilms © 2025






















