Za pár hodin vypukne slavnostní udílení Evropských filmových cen. Jedenatřicátý ročník se letos koná ve španělské Seville a ani letos nebudeme na slavnostním večeru chybět. Udělovat se budou sošky ve 23 kategoriích. V sobotu večer můžete přímý přenos sledovat na našem webu. Předávat se mimo jiné bude také každoroční cena za Evropský přínos světové kinematografii, kterou si tentokrát odnese Ralph Fiennes.
Cenu obdrží Fiennes jen týden před svými 56. narozeninami. Svou první hlavní filmovou roli si britský herec zahrál po boku Juliette Binoche ve snímku Bouřlivé výšiny (r. Kosminsky, 1992). Celý svět ho ale zná především jako Amona Goetha z oscarového snímku Schindlerův seznam (r. Spielberg, 1993), Anglického pacienta (r. Minghella, 1996), Grandhotel Budapešť (r. Anderson, 2014). Opakovaně si zahrál také Voldemorta v sérii Harry Potter a svůj hlas propůjčil do úspěšného animáku Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka. Na Evropských filmových cenách získal ocenění Nejlepší herec za svou roli ve snímku Sluneční jas (István Szabó, 1999).
Teď se už ale pojďme věnovat některým letošním snímkům nominovaným na ceny EFA, ve kterých vidíme nejžhavější kandidáty na vítěze těch hlavních kategorií:
V nominacích na Evropský film má podle nás největší šanci snímek Studená válka Pawla Pawlikovského a troufám si tvrdit, že za sebou nechá všechny další nominované snímky, kterými jsou Tina a Vore (r. Ali Abassi), Dogman (r. Matteo Garrone), Dívka (r. Lukas Dhont) i Šťastný Lazzaro (r. Alice Rohrwacher), který se stejně jako všechny jmenované filmy jako poslední z nich objeví v české distribuci na jaře.
Za Evropský objev-Cena Fipresci považujeme snímek Tísňové volání. Je to debut švédského režiséra Gustav Möllera s výtečným Jakobem Cedergrenem v hlavní roli a velmi zdařile vygradovaným dějem za použití minima prostředků.
Evropským režisérem by se mohl stát už zmiňovaný britský režisér s polskými kořeny Pawel Pawlikowski za svůj snímek Studená válka, se kterým letos v Cannes vyhrál cenu za Nejlepší režii. Jeho film zlehka inspirovaný příběhem jeho rodičů s minimalistickou zkratkou dovede divákovi zprostředkovat silný zážitek z neobvyklého milostného vztahu, který prochází peripetiemi v několika evropských městech za časů budování stalinského Polska.
V kategorii Evropská herečka máme v redakci tři horké favoritky. Jsou jimy Eva Melander (Tina a Vore), Joanna Kulig (Studená válka) a nakonec Marie Bäumer (3 dny v Quiberonu). Osobně ale váháme mezi polskou herečkou Joannou Kulig a představitelkou Romy Schneider. Kulig, která dovedla do svojí role Zuly dostat živelnost stejně jako zvláštní melancholii a vytvořila dokonalý protipól svému hereckému partnerovi Tomaszi Kotovi, ve své roli také výtečně tančí a zpívá. Německá herečka Bäumer byla letos asi největším překvapením na Berlinále, stejně jako celý snímek 3 dny v Quiberonu. Ve filmu kromě nápadné podoby dokázala zhodnostit svůj temperament a na plátně předvedla až nečekanou sepjatost s rolí.
Podobné dilema se týká i kategorie Evropský herec. Těžko se nám rozhoduje mezi Jakobem Cedergrenem a jeho rolí v Tísňovém volání, výtečným Marcellem Fontem z Dogmana a nakonec je tu ještě Tomasz Kot a jeho role Wiktora ve Studené válce. Cedergren většinu stopáže snímku táhne sám jako pracovník tísňové linky Asgar a nechává z jeho osobnosti promlouvat malý díl hulvátství vůči kolegům, nejistoty za své předchozí činy, hluboké lidskosti. Profesionality, ale i napětí a strachu díky telefonátu jedné ženy, který nejprve zní jako celkem běžná rutina. Ital Marcello Fonte zase letos všechny oslnil svou nezvykle něžnou a empatickou duší, kterou profiltroval do snímku Dogman. Polský herec Tomasz Kot se ve své roli zamiluje do mladší zpěvačky a tanečnice. Jejich láska a vášeň je stejně tak spalující jako nemožná.
Evropským scenáristou by s mohl stát letos Ali Abbasi společně se svými dvěma kolegy Isabellou Eklöf a Johnou Ajvide Lindvist za jejich společnou práci na scénáři snímku Tina Vore. Ten naši redakci asi nejvíc letos rozděluje. Osobně mu neupírám originalitu námětu a nečekanou fantasy atmosféru, ale rozhodně jsem si ho nedokázala „užít“ stejně jako můj redakční kolega, který nad ním radostně plesal. Snímek šokuje a mnozí jeho diváci také tvrdí, že dovede dojmout právě tou vší nečekaností a propojeností s přírodou. Tak uvidíme… Velkou šanci má ale také Gustav Möller a Emil Nygaard Albertsen, kteří se pro napsání scénáře inspirovali jedním skutečným záznamem Tísňového volání. Dokázali vybudovat příběh, jehož potenciál přes velmi minimalistický vizuální základ tkví v tom, že prostřednictvím telefonních hovorů dokonale pracuje s divákovou představivostí.
Z devíti nominovaných snímků v divácké kategorii (hlasovat jste mohli i vy na našem webu) bychom rádi na stupních vítězů viděli film Dej mi své jméno, který nás opravdu velmi dojal a přesvědčil filmařskými i hereckými kvalitami. Přáli bychom to ale i francouzské komedii Dokud nás svatba nerozdělí, která zaujme nejen vtipem a originalitou. Diváckou cenu by si určitě zasloužilo i syrové sportovní drama Borg/McEnroe.
V sobotu 15. prosince můžete sledovat online přímý přenos na našem webu. Červený koberec začíná v 17.30, slavnostní večer pak v 19.00.
Rozhovor s Nejlepší evropskou herečkou loňského roku (Alexandra Borbély)
Dagmar Šimková a redakce