Profil: Lanthimosova hvězda sílí – v Cannes zasedá v porotě

V letošní hlavní porotě filmového festivalu v Cannes sedí i řecký režisér, scénárista a producent Yorgos Lanthimos. Athénský rodák, který je řazen k řecké divné vlně svět udivuje, baví i děsí svými snímky už čtrnáct let. První celovečerní filmy v řečtině se mu podařilo natočit díky pomoci přátel a svým úsporám. Dnes je v pozici, kdy by s ním chtěl spolupracovat mnohý Hollywoodem opěvovaný herec či herečka, a tak se také děje.

Yorgos Lanthimos (foto: archiv)

Lanthimos brzy oslaví čtyřicáté šesté narozeniny. Na svém kontě sice zatím nemá žádného Oscara za režii, ale jeho filmový svět a osobitý pohled z něj dělají jednoho z nejoriginálnějších a nejvýraznějších filmových tvůrců současnosti. Mezi jeho oblíbené osobnosti ze světa filmu patří Robert Bresson, Stanley Kubrick, John Cassavetes, Luis Buñuel, Jean-Luc Godard nebo Andrej Tarkovskij.

Nerad vnucuje divákovi interpretace

Ve svých snímcích nabízí specifický svět několika postav, často rodin, který působí značně surreálně. Objevují se v něm podivíni, kteří v sobě nosí díl trapnosti a chovají se jako děti. Situace, ve kterých se s nimi divák potkává bývají absurdní a někdy i perverzní. Jeho postavy se často pohybují v uhlazeném až sterilním prostředí. Ať už Lanthimos volí historické prostředí nebo blíže nespecifikovanou budoucnost, pokaždé obecenstvo zahltí absurdním temným humorem. Nikdy ale divákovi nepředloží jednoznačný konec příběhu. Všeobecně nerad vnucuje jakékoliv interpretace svých snímků a podobně pracuje i se svými herci při natáčení.

Yorgos Lanthimos na place filmu Favoritka

„Je pro mě velmi těžké mluvit o vlastních filmech, protože obsahují mnoho intuitivních a podvědomých věcí, které někdo může vnímat a já si jich ani nevšimnu. A tak je mnohem lepší, když někdo další přijde a řekne, jakým způsobem k němu můj film promlouvá. Neexistuje špatná nebo správná interpretace. Věřím prostě, že když příběh vypustíme do světa, tak si ho každý člověk zažije svým osobitým způsobem. Já sám jsem schopen jenom jedné reality, ve které o věcech přemýšlím. To nejlepší na sledování filmů, nebo jakéhokoliv druhu umění je, že mu rozumíte svým osobitým způsobem a vytváříte si jeho vlastní verzi. Necháváme proto obecenstvu prostor.“

Lanthimos vystudoval filmovou a televizní režii a zpočátku se živil hlavně natáčením tanečních představení. V roce 2004 byl také členem kreativního týmu, který pracoval na zahajovacím a zakončovacím ceremoniálu Letních olympijských her v Athénách. Pak následovala jeho kariéra reklamního režiséra.

A jak se Lanthimos dostal k filmařině? „Když jsem byl dítě, nebylo v Řecku příliš časté, že by nějaký malý kluk řekl, že se chce stát režisérem. Navíc tehdy v Řecku mnoho filmařů nebylo a už vůbec neexistoval filmový průmysl. Tak jsem se o film začal zajímat. Pro začátek jsem si vybral něco uskutečnitelnějšího-začal jsem studovat film a televizi, abych mohl točit reklamy, což bylo odvětví, které umožňovalo vydělat si na živobytí. To byl hlavní důvod. Ale potom se z toho samozřejmě vyvinula větší a větší láska k filmu. Přestože jsem začínal natáčením spousty reklam-a naučil se tak spoustě technických dovedností-stále jsem v hlavě nosil, že chci točit film. A tak jsme se to toho jednoho dne jsme pustili-poprosil jsem pár přátel, natáčel v jejich domech, použil jejich oblečení a auta. Peníze, které jsem předtím vydělal reklamami jsem investoval do filmu a práce s přáteli. Byli jsme konečně schopni natočit náš první film bez nějaké zvláštní podpory zvenku, která by byla bývala nepatrná. Tímhle způsobem jsme natočili Kinetu, Špičák a Alpy.“

Deset nominací na Oscara a pět na Zlaté Glóby a několik cen BAFTA mu přinesl jeho zatím poslední historický snímek Favoritka (2018). Scénář napsali Deborah Davis a Tony McNamara. Nominaci na Oscara sice proměnila pouze Olivia Colman v hlavní roli vyšinuté a nešťastné královny Anny Stuartovny, ale stejně skvěle jí sekundovaly i Emma Stone a Rachel Weisz v dalších hlavních rolích.

V roce 2017 Lanthimos natočil Zabití posvátného jelena. Scénář k němu napsal se svým dlouholetým spolupracovníkem Efthimisem Filippouem. Film vypráví příběh špičkového kardiochirurga v podání Colina Farella a Nicole Kidman v roli jeho ženy, kteří se svými dětmi vedou poklidný a spokojený život do chvíle, než se objeví Martin (Barry Keoghan).

Dva roky předtím se na světlo světa dostal snímek Humr. Bizarní, drsný, vtipný film o hledání partnera, nebo zbytku života stráveném ve zvířecím těle. Byl to první anglicky mluvený Lanthimosův snímek, jehož děj se odehrával v blízké budoucnosti. Bravurně v něm hráli Colin Farell a Rachel Weisz, ale také Léa Seydoux, Olivia Colman a také Lanthimosova snoubenka řecko-francouzského původu, herečka Ariane Labed.

Labed si zahrála také ve snímku Alpy z roku 2011. Byl to třetí celovečerní snímek podivného Řeka, který byl ale pro mnohé diváky jen slabým odvarem předchozího Špičáku, a podstatnou skicou k Humrovi. Film se zabývá patnácti lidmi, kteří se rozhodnou vstoupit do skupiny zvané Alps. Lanthimos děj staví opět na absurditě momentu, černočerném humoru a citových bojích jednotlivých postav.

Alpy

Alpám předcházel Špičák z roku 2009, který byl určitým zjevením. V Cannes vyhrál cenu Un Certain Regard a byl nominován na Oscary v kategorii Nejlepší zahraniční film. Vypráví o rodinném zlu, kde dvě dcery a jeden syn žijí izolováni svými rodiči od vnějšího světa pod absurdními pravidly. Byla to fascinující sonda do specifického mikrosvěta a v divákovi film dovedl vyvolat nekonečně mnoho otázek a hodně zvláštních pocitů.

Úplně na samém začátku Lanthimosovy režisérské kariéry celovečerních snímků stojí debut Kinetta z roku 2005. Tam se divák poprvé může seznámit s principy a atmosférou, které Lanthimose zajímají a diváky pak na plátně dokonale zneklidňují. Sleduje v něm dva muže a jednu ženu a jejich nepochopitelné obsesivní a surové chování, které dokonale vyčerpává. To vše téměř beze slov.

Ke Kinetě, Alpám, Špičáku, které jsou v řečtině napsal Lanthimos scénář. Později se ještě podílel na scénáři k Zabití posvátného jelena. Teď je autorem scénáře i u svého dalšího plánovaného filmu, kterým je adaptace knihy Jima Thompsona Pop. 1280. V ní se vypráví o psychopatovi Nicku Coreym, zkorumpovaném šerifovi v malém městečku, který manipuluje s lidmi ve svém okolí, aby opět uspěl ve volbách.

připravila: Dagmar Šimková
foto/video: Totalfilm.cz, archiv © 2019

%d blogerům se to líbí: