Recenze: Poslouchej – hodně ambicí, ale překombinováno

Prvním českým snímkem, který se po koronavirové přestávce dostal do kin, je thriller Poslouchej dvojice režisérů a scenáristů Davida Laňky a Martina Müllera. Pokus rozčeřit české filmové vody je u tohoto projektu zjevný, výsledek je ale poměrně komplikovaný.

Poslouchej (foto: Bontonfilm)

Vztahové road movie s prvky hororu vypráví o mladé dvojici. Eliška a Adam se během několika společně strávených dnů pokouší restartovat svůj unavený a rozpadající se vztah. Výsledkem toho všeho je ale potvrzení partnerčiných domněnek, naprosto psychopatické chování partnera a několik nesmyslných momentů, které jsou přikrmovány prvky nadpřirozena a špatně vystavěnými dialogy. Ty v druhé půlce snímku působí jako vypůjčené z několika různých filmů a poskládané za sebou nejspíš s vírou a přesvědčením, že takhle je to v pořádku.

Tvůrcům je ale nutno přidat plusové body za neokoukané herecké obsazení. Dvojici hrají Kristýna Podzimková (minisérie HBO Bez vědomí) a Aleš Bilík (vítězný snímek MFF KV Křižáček). Oba už s autorskou dvojicí předtím spolupracovali na krátkých filmech.

Nekonzistentní

Poslouchej má docela dobře budovanou tísnivou atmosféru v první polovině, a to jak během jízdy v autě, tak i pomocí vysloveně dalších ošklivých lokací, které ale svou úlohu dobře plní. Eliška se postupně během společně tráveného času ujišťuje ve svých podezřeních. Adam celou situaci spíš nechává hnít a pokusy o průkaznost jeho náklonnosti k partnerce působí mdle, než se jeho přístup kompletně promění.
Oceňuji improvizované dialogy dvojice v první půlce filmu, během cesty autem, při jídle nebo na pokoji, kdy by snad mohlo dojít na intimní chvíle páru. V těch momentech mě bavily jejich přeřeky, pauzy, přemýšlení a oboustranné slovní útoky i nevraživé a otrávené pohledy. Slabým článkem je v Poslouchej mimo jiné i fakt, že divák díky nastavené atmosféře a zejména povahovým rysům a výrazům obou postav necítí jakoukoliv potřebu sympatizovat alespoň s jedním ze dvojice, a to ani na vteřinu. Postavy si diváka nedokážou získat, a tak se celkem pěkně na domácí poměry rozpracovaný začátek snímku postupně kolem poloviny začne proměňovat ve velmi nekonzistentní záležitost. Během ní se postavy zmítají ve scenáristických pokusech o vytvoření napínavých a šokujících zvratů, které kombinují s duchařskými momenty.

Poslouchej (foto: Bontonfilm)

Zmatené

Pozdější scény v lese a pak na mýtině mezi obytnými přívěsy působí spíš jako vtip, v němž se české ambice pokusily spářit jihoamerickou telenovelu s americkým thrillerem z devadesátek. Za únavné považuji z hlediska děje i flashbacky, kterými se tvůrci snaží ke konci snímku dovysvětlit Adamovo chování, když dojde na lámání chleba.
Nepochopitelné je pro mě v tu chvíli i chování Elišky, které vyvrcholí závěrečnou scénou. Tvůrci v materiálech pro novináře hovoří o nepředvídatelných okamžicích ve snímku – žádné takové překvapení jsem ale osobně bohužel ve filmu nezaznamenala, i když jsem si to upřímně v druhých třiceti minutách stopáže přála.

Poslouchej (foto: Bontonfilm)

Řídký hudební doprovod tvoří hudba britské downtempové kapely Morcheeba. Autorem kamery je Václav Tlapák. Téměř celý příběh je nasnímán ruční kamerou, a to většinou nijak překvapivě. Mám ale jeden oblíbený záběr filmu, kdy kamera z interiéru auta snímá jeho kapotu přes přední sklo a v ní se za rozhovoru Elišky a Adama odráží koruny stromů, zatímco projíždí lesní cestou.

  • Režie - 50%
    50
  • Scénář - 45%
    45
  • Herci - 65%
    65
  • Kamera - 50%
    50
  • Hudba - 60%
    60

Poslouchej (2019)

Chválím pokus o rozčeření stojatých vod současné české kinematografie, za jiné téma, ale poplakávám nad výsledkem. Mohl to být osvěžující žánrový film, který se pokouší jít na věc jinak a trochu s nadhledem. Nakonec se tak nestalo. I u filmu platí, že méně je někdy více a dobrá dramaturgie je k nezaplacení.

54 %
Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm © 2020

Poslouchej
Thriller / Psychologický / Drama
Česko, 2019, 77 min
Premiéra: 14. 5. 2020 Bontonfilm
Režie: David Laňka, Martin Müller
Scénář: David Laňka, Martin Müller
Kamera: Václav Tlapák
Hudba: Sven Mikkelsen
Hrají: Kristýna Podzimková, Aleš Bílík, Veronika Lazorčáková, Petr Batěk, Alena Štréblová