Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NEUNIKL VÁM TRAILER NA HOROR NOSFERATU?, ANIMOVANOU PYŠNOU PRINCEZNU? NEBO BALERÍNU ZE SVĚTA JOHNA WICKA? ČI MARVELOVSKÉ THUNDERBOLTS*?

Zóna zájmu je ode dneška na KVIFF.TV, mrazivý pohled za zeď Osvětimi získal dva Oscary

Je krásný den. Na malebnou polskou krajinu vesele svítí slunce. Rudolf, Hedwiga a jejich smějící se děti se vyráží vykoupat v nedalekém jezírku. Každý den společně večeří, vzpomínají na milovanou Itálii, mají se dobře. A mezitím za zdí jejich spokojeného domova dennodenně v agonii umírají zástupy Židů v plynových komorách koncentračního tábora v Osvětimi, jemuž hlava rodiny velí.

Drama Zóna zájmu o idylickém životě za zdí koncentračního tábora získalo dva Oscary, tři ceny BAFTA a Evropskou filmovou cenu. Snímek sleduje absurdní každodenní rodinný život německých manželů Hedwigy a Rudolfa, velitele koncentračního tábora v Osvětimi. Výrazný snímek Jonathana Glazera je ode dneška exkluzivně na KVIFF.TV.

Idyla za zdí

Svůj námět představuje osmapadesátiletý režisér vcelku prostě: „Můj film je rodinným dramatem o muži a jeho ženě, kteří jsou velmi šťastní. Jen jsem vám zapomněl říct jednu věc, že on je to nacistickým velitelem v Osvětimi.”

Film výrazně pracuje s (ne)zobrazováním samotného koncentračního tábora a jeho vězňů, naopak se plně soustředí pouze na rodinu Hössových.

O rozhodnutí režiséra neukázat ve filmu viditelné násilí:

Je to volba. Vychází z diskuzí o etickém rozměru zobrazení holocaustu. Hodně jsem o tom četl. Jak vlastně můžete ukázat holocaust? Nebo spíš: můžete ho ukázat? Měli byste ukázat celek, nebo můžete ukázat jen část? Existují o tom brilantní disertační práce. Vedu tyto rozhovory s vlastní rodinou, stejně jako je jistě vedete i vy.

Musel jsem se pevně rozhodnout. Věděl jsem, že nechci točit násilné scény. Nechtěl jsem vidět, jak bijí komparzisty v pruhovaných pyžamech. Sice jen jako, i když by to bylo dobře zahrané… a pak by si tam ten komparzista dával v cateringovém stanu dezert. Na začátku jsem s tím měl veliké problémy a později jsem byl v tomto ohledu čím dál přísnější. V jedné rané předloze se objevily násilné scény, ale odehrávaly se jen ve snech. Přemýšlel jsem o hororu jako žánru a o všech těch hrozných věcech, kterými by se tenhle film mohl stát, kdybych ustoupil ze svého rozhodnutí. Na tom jsem se nechtěl podílet.

Z naší recenze

Jsou to jednoduché kontrasty. Vyobrazená lhostejnost, věcnost a samozřejmost smrti jako obživy a pásové výroby, která lidské bytosti cynicky degraduje na maso do mlýnku, ale díky nim obzvlášť vynikne i bolí. Je zajímavý paradox, že Zóna zájmu je jedním z nejbrutálnějších snímků o hrůzách druhé světové války právě kvůli tomu, že tyto hrůzy vlastně přímo neukazuje.

Scénář spolu se sugestivní zvukovou a hudební stopou bohatě stačí k tomu, aby výsledek byl plný odporného násilí, aniž by se uchýlil k jedinému explicitně násilnému výjevu. To vše ostatně výstižně uzavírá obludně kakofonický, kvílivý podkres závěrečných titulků.

Jak vznikal film Zóna zájmu

Zóna zájmu je ode dneška k dispozici exkluzivně na KVIFF.TV. Film najdete zde.

-red-
foto/video: © Aerofilms, KVIFF.TV 2024

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast