Recenze | Dezertér je jiný než Rodinný přítel, trochu fádnější

Pokračování trilogie Zahradnictví s názvem Dezertér je jiné než jednička. Ztrácí svou výraznou melodramatičnost a posunuje se víc ke vkusu většinového diváka. Stále to není komedie, spíš drama. Nejzásadnějším problémem dvojky je Jiří Macháček v hlavní roli. Jestli Ondřej Sokol dokázal, že se nemusí režiséři bát, obsadit ho do dramatických rolí, Macháčkovi tohle vyloženě nesvědčí. Přitom vtipné momenty tu jsou, ale obstarávají je úplně jiní herci.

Dezertér (foto: CinemArt)

Petr Jarchovský předkládá tak trochu prvoplánový scénář, ze kterého kouká několikeré přepisování a překombinovávání. Jsou tu scény, které moc nedávají smysl a některé, které smysl jednoduše vůbec nemají.
Naproti tomu film obsahuje několik vyloženě kouzelných momentů. Hřebejk měl navíc evidentně dost peněz, aby vytvořil dobře fungující kompaktní svět, který prostředí zahradnictví rámuje. To se ale ne úplně podařilo. Místy to opravdu dře. Osobně mi melodramatičnost prvního dílu, který kritika tolik nepřijala, přišla mnohem sympatičtější než příklon k fádně vyprávěnému dramatu.

Stejně jako v prvním díle vše zachraňují děti, které jsou kouzelné. Ale ani ty nedokáží zachránit zásadní chyby v dramaturgii a kompaktnosti celého snímku. Zvláštní je, že dění okolo Ottovy rodiny netvoří ve filmu vlastně prim a opět se vracíme k Fingerovi a Geislerové. Což samozřejmě nevadí, protože postava Jaroslava už se začíná přelévat do Kodetovy manýry. Také není zcela ujasněn vývoj Ottovy postavy. Lépe řečeno jeho chování. Jakoby místy řádil nějaký šílený střihač, z čehož bych ale zrovna Vladimíra Baráka vůbec nepodezíral.

Dezertér (foto :CinemArt)

Na druhé straně, jak už jsem zmínil u prvního dílu, stále se jedná o nadstandardní filmařinu, která nikoho neurazí. U druhého dílu už ale musím bohužel konstatovat, že ani nenadchne. Třetí díl, který má do kin přijít v listopadu má být už čirou komedií. A tak by se celé dílo mohlo víc přiklonit k Pelíškům, které to celé uhrály na to, že si vlastně na nic nehrály.
To o Dezertérovi říct nelze. Ale i zde se dá najít něco, kvůli čemu zásadně stojí za to na film vyrazit. A tím něčím je David Novotný. Škoda, že některý z dílů nepopisuje peripetie jeho postavy. Byla by to mnohem větší zábava.

• Režie - 60%
    60
  • Scénář - 40%
    40
    70
    80
  • Hudba - 50%
    50
  • Střih - 70%
    70

Zahradnictví: Dezertér (2017)

Vůbec se o Dezertérovi nedá napsat, že by to byl špatný film. Zdá se mi ale, jakoby vůbec neměl dramaturga. Nebo se v rámci soukolí celé trilogie něco někam ztratilo a tu a tam zase někde něco přebývalo. Opravdu neumím zcela vysvětlit pocit z dvojky Zahradnictví. Jsem zvědav na třetí díl, třeba to pak celé do sebe nějak zapadne.

60 %
foto/video: CinemArt © 2017

Zahradnictví: Dezertér
Drama / Komedie
Česko / Slovensko, 2017, 115 min
Premiéra: 28. 9. 2017 CinemArt

Režie: Jan Hřebejk
Scénář: Petr Jarchovský
Kamera: Bartek Cierlica
Hudba: Petr Ostrouchov
Hrají: Jiří Macháček, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Aňa Geislerová, Martin Finger, Karel Dobrý, Vendula Svobodová, Sabina Remundová, David Novotný, Lenka Krobotová, Dalibor Vinklát, Miroslav Táborský, Zora Valchařová-Poulová, Zuzana Konečná, Štěpán Kozub, Zuzana Mauréry, Alexandr Minajev, Ondřej Sokol, Elizaveta Maximová