Recenze | Hora je metafora lidského snažení a nesmrtelnosti přírody

Těší mě odvaha a nadšení Asociace českých filmových klubů vzít do distribuce unikátně zpracovaný dokument Hora. Vznikl spoluprací světově proslulého Australského komorního orchestru včele s Richardem Tognettim, režisérky Jennifer Pedom, kameramana, lezce a umělce Renana Ozturka a herce Willema Dafoea.

Hora (foto: AČFK)

Účast režisérky Jennifer Peedom na snímku není vůbec náhoda. Je to totiž ona, kdo v roce 2015 natočil snímek Šerpa, který vypráví o komunitě šerpů z Mont Everestu. A díky nešťastné náhodě v průběhu natáčení také o smrti jejích šestnácti členů. Snímek byl promítán na všech velkých světových festivalech a byl také nominován na cenu BAFTA.

Už na Šerpovi režisérka spolupracovala s už zmíněným kameramanem Renanem Ozturkem, který se už dlouho pohybuje a natáčí v extrémních podmínkách. Společně procházeli nekonečné hodiny materiálu, který společně natočili. K tomu přibyly ještě záběry od dalších kameramanů, kteří se věnují podobnému prostředí a mají bohatý archiv, ze kterého bylo možno vybírat. Poté hrubý střih snímku kombinovali s klasickou hudbou (Beethoven, Chopin, Vivaldi, Grieg, Pärt) a posléze byl obrazový materiál doplněn také o další skladby, které přímo pro účely snímku složil umělecký řiditel, houslista a skladatel Richard Tognetti.

Hora (foto: AČFK)

Skvělý komentář

Neopomenutelnou složkou dokumentu je také komentář z pera britského spisovatele Roberta Macfarlanea, který namluvil americký herec Willem Dafoe, jenž byl pár dnů zpátky oceněn čestným Medvědem na Berlinale za svou zatím čtyřicetiletou filmovou kariéru. Když si prý doma pouštěl hrubý materiál snímku, vykřikoval nadšením a vyluzoval prý tolik zvuků, že si jeho žena myslela, že dostal srdeční záchvat.

Willem Dafoe namlouvá komentář k filmu Hora (foto: AČFK)

Snímek má nádhernou atmosféru. Je meditací, jejíž tempo se ale proměňuje díky nejrůznějším tématům, kterých se dokument dotkne. Tvůrci se trochu vrací k historii prvních horských výstupů, rozjímají o horách jako o věčné výzvě v lidském životě a touze po zážitku, který má až spirituální potenciál a vyžaduje nemalé fyzické úsilí. Nabízí ale také obrazové svědectví o masovosti, kterým se stalo šplhání po horách nebo lyžování v některých horských střediscích. A skutečně vám rozbuší srdce závratí při záběrech z provozování nejrůznějších extrémních sportů a možná i rozšíří povědomí.

• Režie - 85%
    85
    80