NEJKRÁSNĚJŠÍ A NEJDOJEMNĚJŠÍ ANIMÁK ROKU? UŽ JSTE VIDĚLI TRAILER ROZZUM V DIVOČINĚ?

Recenze: Jidáš a černý mesiáš je mravokárný politický statement

Bill O’Neal (LaKeith Stanfield) je zlodějíček, kterému kvůli vydávání se za federálního agenta hrozí slušná řádka let v base. Agent Roy Mitchell (Jesse Plemons) mu však nabídne kompletní vymazání trestního rejstříku a dokonce i slušnou odměnu… výměnou za cenné informace. K jejich obdržení postačí, vetře-li se Bill do přízně radikálního aktivisty a vůdce Černých panterů, Freda Hamptona. Skutečný příběh z 60. let minulého století se dočkal filmového zpracování režisérem Shakou Kingem a celkem pěti oscarových nominací. Jak se nám líbil?

Jidáš a černý mesiáš (foto: WB)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Politický statement[/pullquote]V gesci filmového webu není posuzování historického a společenského přínosu každého recenzovaného díla. Divák by však musel žít na Marsu, aby několik měsíců po protestech Black Lives Matter nezachytil relevanci a pichlavost příběhu o úskalích životů mladých Afroameričanů a jejich pozici ve společenském systému. Ačkoli tedy film oživuje příběh starý přes pět dekád, jeho následky jsou velmi patrné do dnešních dní. Možná i proto je Jidáš a černý mesiáš silným politickým statementem, jeho filmové odvyprávění však po několik dlouhých minut tak trochu drhne.

Biopic o Fredu Hamptonovi byl v přípravě již několik dlouhých let, a je určitě zcela na místě, že snímek vznikl – poukazování na potlačovaní lidských práv není nikdy dost, film je k němu maximálně vhodnou a univerzálně srozumitelnou platformou a okolnosti popsané ve filmech nejsou minimálně mimo Spojené státy v podvědomí nijak zvlášť rozšířeny. Filmu se daří diváka o této neveselé kapitole americké historie diváka poučit, problém ovšem je, že tak činí neobyčejně utahaně.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Příliš dlouhé[/pullquote]Jidáš a černý mesiáš je divácky nejzábavnější, když si půjčuje ze Skryté identity a ukazuje pozadí dohody FBI s donašečem Williamem O’Nealem, který se infiltruje mezi Panthery s vidinou vlastního prospěchu, postupně ale začíná bojovat se svým svědomím a navazujícími se vztahy s dalšími aktivisty. Konflikt snahy o sebezáchovu a politickým idealismem je univerzálně poutavým prvkem, jinak ale kromě pár plamenných proslovů snímek neumí navzdory neobyčejné kameře a objektivně bezchybným hereckým výkonům silněji zaujmout. Někdy od poloviny mu chybí energie a ke konci se již přímo vleče a jeho stopáž působí zbytečně nafoukle.

Jidáš a černý mesiáš (foto: WB)

Nijak nepomůže, že samý závěr je dopovězen tradičně na jistotu vysvětlujícími titulky. Informace v nich jsou nepochybně zajímavé a nelze říci, že by působily zbytně, nicméně jejich množství budí otázku, zda chronologie filmu neměla ubrat ze svého prostředku a přidat pár momentů ve finále.

Zajímavosti mizanscény nepomáhá ani hudební doprovod. Ten je vždy pochopitelně nezanedbatelnou měrou záležitostí subjektivního vkusu, v případě tohoto filmu však celá řada disharmonických jazzových tónů, byť patrně majících za úkol navodit nepříjemnou atmosféru, však je místy pro divákovo ucho čirou kakafonií.

• 55%
    Režie - 55%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 75%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 45%
    Hudba - 45%
65%

Jidáš a černý mesiáš (2020)

Jidáš a černý mesiáš je filmem, u nějž lze jen těžko rozporovat jeho obsah a důležitost jeho vyprávění, byť řada diváků patrně bude už apriorně rozčarována z jeho určité mravokárnosti. Bylo by velmi naivní od podobného tématu čekat lehký film. V tomto případě však forma snímku ve své polovině citelně postrádá drive a jeho dvě hodiny působí bezmála otupujícím, až depresivním dojmem.

foto/video: Totalfilm.cz, Warner Bros. © 2021

Jidáš a černý mesiáš
Judas and the Black Messiah
Drama / Životopisný / Historický
USA, 2021, 126 min
Režie: Shaka King
Scénář: Will Berson, Shaka King
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Craig Harris, Mark Isham
Hrají: Daniel Kaluuya, Lakeith Stanfield, Jesse Plemons, Martin Sheen, Dominique Fishback, Ashton Sanders, Lil Rel Howery, Dominique Thorne, Algee Smith, Crystal Lee Brown, Jermaine Fowler, Robert Longstreet, China Jesusita Shavers, Darrell Britt-Gibson, Nick Fink, Terayle Hill, Caleb Eberhardt, Amari Cheatom, Chris Hahn, Laura Allen, Joseph Bonamico