NEJKRÁSNĚJŠÍ A NEJDOJEMNĚJŠÍ ANIMÁK ROKU? UŽ JSTE VIDĚLI TRAILER ROZZUM V DIVOČINĚ?

Recenze | Tulipánové horečce něco chybí

Tulipánová horečka je americko-anglické romantické drama zasazené do 17. století, kdy se v Amsterodamu spekulovalo s tulipánovými cibulkami na nejvyšší možné úrovni. Film vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy anglické spisovatelky a scenáristky Deborah Moggach (autorka scénáře k filmu Pýcha a předsudek) a Toma Stopparda, jednoho z nejuznávanějších britských dramatiků s českými kořeny (Zamilovaný Shakespere).

Tulipánová horečka (foto: Forum film)

Režisérem snímku je Justin Chadwick, jenž jako původně úspěšný televizní režisér natočil mimo jiné i film Králova přízeň, který je podobným historickým materiálem jako Tulipánová horečka. Ta se točila už v létě roku 2014 a poprvé byla promítnuta v roce 2015 v Cannes. Ovšem poté se její uvedení do kin odsunulo až na konec letošního léta, aby ho tvůrci mohli ještě přestříhat.
Bojím se, že výslednému filmu zmíněné přestříhání moc nepomohlo. Přibližně prvních dvacet minut děje je hnáno kupředu rychlými střihy. Pak už následuje příjemnější tempo, které je ale přehlceno mnoha dějovými liniemi a ani jedna z nich není díky omezené stopáži detailněji propracovaná. Možná, že by se Tulipánová horečka hodila spíš jako námět pro miniseriál než pro celovečerní snímek.

Tulipánová horečka (foto: Forum film)

Jedním ze středobodů snímku je příběh vyprávějící o dívce ze sirotčince (Alicia Vikander), která je provdána za staršího zámožného vdovce Cornelia(Christopher Waltz). Ten se pak rozhodne najmout mladého malíře (Dane DeHaan), aby ho i s jeho mladou a půvabnou ženou portrétoval. Milostné vzplanutí mezi malířem a krásnou Sophií na sebe nenechá dlouho čekat.

Sophii Sandvoort si zahrála Alicia Vikander. Na to, že je jedním z hlavních charakterů, jí v příběhu není dán dostatečný prostor pro její herecké umění, kterým bezesporu oplývá. Ve snímku je spíš „jenom“ krásná a ladná, a to i přesto, že jí scénář nadělí spoustu dějových zvratů. Její postava přesně neví, co by ráda, a možná se tak název snímku stává hlavně metaforou pro období, které vypráví o jejím milostném poblouznění.

Starý a smutný Cornelis Sandvoort, kterého hraje Christoph Waltz, je ve své roli jako doma. Jeho herectví je na plátně „cítit“ mnohem víc. Waltz si v roli očividně libuje a vnáší do ní vtip. Opět velmi vkusně.

Tulipánová horečka (foto: Forum film)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Nefunguje chemie mezi milenci[/pullquote]Po nepříliš vydařeném Valeriánovi a městu tisíce planet se v Tulipánové horečce objevila i čerstvá „herečka“ Cara Delevingne (role prostitutky a zároveň spekulantky s tulipány). Potkává se tu se svým kolegou Danem DeHaanem. Tomu režisér svěřil roli malíře Jan Van Loose, který má manžele portrétovat. Nebyla to ale šťastná volba. Mezi DeHaanem a Vikander nezafungovala na plátně absolutně žádná chemie. Milostné scény, které připomínají záběry z Padesáti odstínů šedi, mě spíš otravovaly než by probouzely jakoukoliv vášeň a zalíbení.
Mou osobní hvězdou se v Tulipánové horečce stal anglický herec Tom Hollander v roli doktora Sorgha. Jeho pár minut na plátně bylo občerstvující etudou snímku.

Tulipánová horečka (foto: Forum film)

Ve filmu k divákům promlouvá vypravěčka. Zpětně to ve mně vzbuzuje dojem, že si tvůrci nebyli jisti tím, zda budou „obrázky“ pro diváka dostatečně pochopitelné.
Vadily mi i některé naprosto předvídatelné scény. Za všechny uvedu tu, ve které malíř Van Loose posílá opilce Gerrita (Zach Galifianakis) pro vzácnou tulipánovou cibulku. Tvůrcům jsem držela pěsti, aby se jim povedlo diváka překvapit, ale nedočkala jsem se.

Co na snímku stojí za to, jsou krásné kostýmy a lokace. Šerosvitové scény mají atmosféru obrazů Jana Vermeera. Za to klobouk dolů.

• 50%
    Režie - 50%
  • 30%
    Scénář - 30%
  • 30%
    Střih - 30%
  • 70%
    Lokace, atmosféra a vizuál - 70%
  • 60%
    Herci - 60%
50%

Tulipánová horečka (2017)

Tulipánová horečka svým způsobem vyprávění selhává a nezachrání to ani hvězdné obsazení, do kterého spadá i Judy Dench v roli představené kláštera.
Ani posledních pár minut snímku výslednému dojmu nepomůže. Smířlivé zakončení mě jako diváka spíš ještě víc rozladilo a nechalo ve mně pachuť nedobře namíchaného koktejlu, přestože měl barman všechny potřebné ingredience.

foto/video: Forum Film © 2017

Tulipánová horečka
Tulip Fever
Drama / Romantický
Velká Británie / USA, 2017, 107 min
Premiéra: 31. 8. 2017 Forum film

Režie: Justin Chadwick
Předloha: Deborah Moggach (kniha)
Scénář: Deborah Moggach, Tom Stoppard
Kamera: Eigil Bryld
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Alicia Vikander, Christoph Waltz, Dane DeHaan, Zach Galifianakis, Jack O’Connell, Judi Dench, Holliday Grainger, Cara Delevingne, Matthew Morrison, Cressida Bonas, Tom Hollander, Kevin McKidd, David Harewood, Joanna Scanlan, Douglas Hodge, Daisy Lowe, Sebastian Armesto, Tom So, Martyn Mayger, Michael Nardone, Alexandra Gilbreath, Raed Abbas, Julian Seager, Colin Taylor, Glenn Bunn