Konečně vzpruha pro těžce zkoušené kinaře! Dvojka milované pixarovky V hlavě v USA za víkend utržila přes 200 milionů dolarů a jde si pro miliardu! U nás se jí dočkáme 18. 7.

Recenze | Escobar – ani Bardem a Cruz nepřekonali dokonalost Narcosu

Znovu vyprávět příběh kolumbijského drogového krále Pabla Escobara poté, co Netflix zazářil se svou výtečnou sérii, to chce buď velkou odvahu, nebo extra dobrý scénář a výtečné herce. Co se herců týká, má snímek Escobar splněno. Herec Javier Bardem, který film zároveň produkoval, si v něm zahrál hlavní roli a jeho životní partnerka Penélope Cruz jeho milenku. Podíváme-li se ale na samotné vyprávění příběhu, neohromí ničím, co by se zkušenější divák už předtím nedozvěděl zajímavější formou ze zmiňované série Narcos.

Escobar (foto: Bontonfilm)

Fernando León de Aranoa, který snímek režíroval, je zároveň autorem scénáře. K jeho napsání se inspiroval knihou vzpomínek Escobarovy milenky Virginie Vallejo s názvem Milovala jsem Pabla, nenáviděla Escobara. Originál knihy byl vydán v roce 2007 a minulý rok i u nás vyšel její český překlad. Pro de Aranoa, který natočil několik úspěšných a oceňovaných sociálních a politických dramat, není Escobar první spoluprácí s Javierem Bardemem. Tihle dva už společně pracovali na španělském dokumentu Neviditelní (2007) a také na filmu Pondělky na slunci (2002).

Za vypravěče a průvodce snímkem si v tomto případě režisér logicky zvolil už zmíněnou Escobarovu dlouholetou milenku, kolumbijskou novinářku a televizní hvězdu Virginii Vallejo. Její červená pečlivě vyfoukaná hříva a sebevědomé vystupování elegantní jihoamerické samice v podání Penélope Cruz je lahůdkou pro oko diváka stejně jako velmi věrné zobrazení Pabla Escobara díky Javieru Bardemovi.

Escobar (foto: Bontonfilm)

Příběh se otvírá scénou v roce 1993, kdy Virginie Vallejo odlétá z Kolumbie v doprovodu amerického agenta Shepherda (Peter Sarsgaarda). Následně se vracíme v čase do roku 1981 na Escobarovu usedlost, kde se Virginia poprvé setkává osobně s Escobarem a natáčí s ním repotáž v Medellínu, kde se vyrábělo 80% celkové produkce kokainu na světě. Pablo se ale prezentuje především jako lidumil, který nerad vidí trpět chudé. Skutečnost ale mluví sama za sebe. Na jeho pokyn ale přišlo o život asi tři tisíce lidí, které nechal zabít svými nájemnými vrahy. Film ukazuje také jeho soukromý život, kde rodina a její prospěch znamenají pro Pabla všechno.

Escobar (foto: Bontonfilm)

Escobar se také pokoušel dostat do politiky a toužil se stát kolumbijským prezidentem, což se mu ale nakonec nepovedlo. Dokonce strávil i nějakou dobu do vězení, ovšem vtipné na tom je, že si ho postavil sám a nakonec z něj také uprchl. Nakonec je to právě Virginia, kdo pomohl najít a dopadnout Escobara, k čemuž byl vycvičen speciální oddíl. Příběh logicky vrcholí Escobarovou smrtí, která má v reálu několik verzí, a tak se ani závěr snímku k žádné z nich nepřiklání.

Escobar (foto: Bontonfilm)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Mluví se anglicky s věrným přízvukem[/pullquote]Vrátím se ale ještě k roli vypravěče prostřednictvím Virginie. Cruz stejně jako všichni ostatní ve snímku hovoří anglicky s jihoamerickým (španělským) akcentem. Mnohým to na poslech vadí a ptají se, proč není snímek celý ve španělštině. Já se mezi ně ale nepočítám. Myslím, že přízvuk, který Cruz i Bardem svým rolím záměrně propůjčili, je dostačující a věrný. Problém jsem měla ale občas s jejich „zamumláním“, kdy mi tak v originálu unikl třeba kus věty. Tohle ale v případě českých kin vyřeší titulky. Mnohem markantnější pro mě byl někdy až zbytečně doslovný komentář, který trochu otravuje svou plochostí.

Escobar (foto: Bontonfilm)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělá hudba, masky, kostýmy[/pullquote]Co bych ale ráda vyzdvihla, je soundtrack snímku. Jeho autorem je argentinský rodák Federico Jusid, který umí pracovat s atmosférou a rozhodně umí do děje dostat humor i prostřednictvím hudby. Konkrétně mluvím o scéně s dobře známým vánočním songem „Let it snow!“ Stejně tak se při své práci vyřádili i kostýmní výtvarníci, a to jak glamour designem dámy 80. let minulého století v případě Virginie, tak maskéři při „zkrášlování“ Bardema podbradkem a celkem slušným břichem (to nebylo prací maskérů, Bardem přibral kvůli roli 12 kilo). Bardem to vše ještě korunuje Escobarovým specifickým držením těla s lehce předsunutou hlavou, kulatými zády a pohledem, který přesvědčivě mluví o majitelově nevyzpytatelnosti.

• 55%
    Režie - 55%
  • 60%
    Scénář - 60%
  • 75%
  • 65%
    Hudba - 65%
  • 65%
    Kostýmy - 65%
65%

Escobar (2018)

Přála bych si, aby na mě Escobar nechal silnější dojem. Zcela jistě tu vyčnívají výkony Bardema a Cruz, ale na úspěch je to málo. Pokud má ale snímek diváka seznámit s tím, kdo to vlastně Pablo Escobar byl, pak je asi všechno v pořádku. Kamenem úrazu pro tenhle film prostě bude asi každý divák, který se nejprve podíval na onu netflixovou sérii. Ta měla samozřejmě mnohem více prostoru proto, aby mohla pracovat s postavami a jejich příběhy postupně a podrobněji, ale zároveň tím nelze omlouvat některé scénáristické nedostatky snímku.

foto/video: Bontonfilm © 2018

Escobar
Loving Pablo