NEJKRÁSNĚJŠÍ A NEJDOJEMNĚJŠÍ ANIMÁK ROKU? UŽ JSTE VIDĚLI TRAILER ROZZUM V DIVOČINĚ?

Recenze: Byl by to hřích – seriál o ceně zaplacené za radost

Pětidílný seriál Byl by to hřích sleduje skupinu přátel, která na prahu dospělosti začíná nový život v Londýně. Na příběhu tří mladých homosexuálů vykresluje atmosféru anglické LGBT komunity na začátku osmdesátých let. V době, kdy se ve světě začal objevovat nový virus. Minisérii je možné zhlédnout na HBO GO.

Byl by to hřích (foto: HBO)

Píše se rok 1981 a Ritchie, Roscoe a Colin začínají nový život v Londýně. Osud je postupně svádí dohromady a skupina, která se rozrůstá ještě o kamarádku Jill si užívá nespoutaného mládí a nevynechává jedinou příležitost k tomu se pořádně pobavit. Jejich život je jedna velká party. Ve světě se však začínají šířit zprávy o záhadné nemoci, které se přezdívá „nemoc homosexuálů“. Zpočátku zprávy o ní nikdo nebere vážně, jedná se přece pouze o výmysl homofobů, ale postupem času se tato zákeřná nemoc stává realitou i pro námi sledovanou skupinu. I přes stín AIDS si hrdinové snaží užívat života a jsou odhodláni milovat vášnivěji než kdy dřív.

Tvůrcem seriálu je Russel T. Davis, který má na kontě například populární seriál Doctor Who. Byl by to hřích je pro něj velmi osobní projekt, neboť při jeho tvorbě vycházel z událostí, které sám v 80. letech zažíval. V roce 1981 mu bylo 18 let a jako mladý student v Oxfordu o víkendech navštěvoval večírky v Růžovém paláci – po němž nese název byt, ve kterém v seriálu hlavní hrdinové žijí a pořádají v něm vyhlášené party.  Při psaní scénáře ho inspirovaly i konkrétní osoby, se kterými se během svého života potkal.

Byl by to hřích (foto: HBO)

Byl by to hřích působivě vykresluje popírání a následné uvědomění existence epidemie. Zvlášť silný je Ritchieho monolog ve druhé epizodě, ve kterém existenci AIDS odmítá přijmout. „Co je to AIDS? Prý ho stvořil Bůh, aby nás ztrestal. Prý byl stvořen v laboratoři, aby nás zabil. Přitáhli ho Rusáci. Dostal se k nám z džungle.“, říká Ritchie a přitom boří čtvrtou stěnu s divákem. Věrohodně tak zobrazuje počáteční smýšlení queer komunity. Od třetího dílu se však virus pro hrdiny stává skutečným a zpočátku komediální seriál tak nabírá na vážné notě. Nemoc se objevuje i tam, kde ji nikdo nečekal. I přes závažnou tématiku je však seriál energický, svižný a plný zábavných momentů. Atmosféře přidává i povedený soundtrack. Zajímavostí je, že originální název série It’s a sin je převzat z názvu skladby britské hudební skupiny Pet Shop Boys.

Byl by to hřích

Seriálu svědčí neokoukané herecké obsazení. V roli Ritchieho se představil zpěvák ze skupiny Years & Years Olly Alexander. Jeho postava v seriálu dostala největší prostor a lehce tak zastínila další hrdiny. Musí se však nechat, že Olly je v roli bezstarostného a naivního bohéma, který se touží stát slavným hercem, vynikající. Roscoa, mladíka z konzervativní křesťanské nigerijské rodiny, ztvárnil Omari Douglas a jako tichý a pracovitý introvert Colin se představil Callum Scott Howells. V roli starostlivé a milující Jill skvělý výkon předvedla herečka Lydia West. Ve vedlejších rolích se objevili Neil Patrick Harris či Stephen Fry. Jediná škoda je, že kvůli velkému množství postav se všem hrdinům nepodařilo dát stejně prostoru a některé zásadní charaktery nepůsobí dostatečně vykresleně. Chybí nám tak pár detailů k pochopení jejich smýšlení.

I přes to, že se v dnešní době díla s LGBT tématikou těší čím dál větší popularitě, seriál o počátku epidemie AIDS nebylo lehké prosadit. Zprvu byl odmítnut stanicemi BBC a ITV, nakonec se ho ale ujal v Británii Channel 4. V USA je distribuován v rámci HBO MAX (u nás HBO a HBO Go), v Kanadě ho uvádí Amazon. Vzniklo totiž emočně silné, ale zároveň svěží a zábavné dílo, které patří k tomu nejzdařilejšímu, co zatím letošní rok v oblasti quality TV přinesl.

• 85%
    Režie - 85%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 85%
    Herci - 85%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 80%
83%

Byl by to hřích (2020)

Hořkosladká série Byl by to hřích vážné téma počátku epidemie AIDS vyvažuje humorem. Seriál je oslavou mládí, přátelství, lásky, ale i hledání sebe sama. Odmítání, přijetí a následné vyrovnání se s nemocí je v seriálu vykresleno velmi dojemně, zvláště díky sympatickým hlavním hrdinům.

Kateřina Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: HBO © 2021

Byl by to hřích (TV seriál)
It’s a Sin
Komedie / Drama
Velká Británie, 2021, 3 h 53 min
Tvůrci: Russell T. Davies
Režie: Peter Hoar
Scénář: Russell T. Davies
Kamera: David Katznelson
Hudba: Murray Gold
Hrají: Olly Alexander, Lydia West, Nathaniel Curtis, Callum Scott Howells, Omari Douglas, Neil Ashton, Michelle Greenidge, Graham Parrington, Debra Baker, Grant Crookes, Shaun Dooley, Stephen Fry, Neil Patrick Harris, Keeley Hawes, Tina Louise Owens, April Kelley, David Carlyle, Toto Bruin, Tracy Ann Oberman, Delroy Brown, Dan Linney, Nicholas Blane, Susan Brown, Shaniqua Okwok, Gary Lewis, Olisa Odele, Owen Arwyn, Ashley McGuire, Andria Doherty, Seyan Sarvan, Charles Armstrong, Steve Toussaint, Desmond Barrit, Richard Cant, Ruth Sheen